Cena demokracije

Srce me boli, ko berem o velikih upih velikih ljudi. Ker vem, da bo vse skupaj slej ko prej zgnilo v kompostni jami časa, se zlorabilo, umazalo, poteptalo, raztrgalo, predrugačilo in se v najslabšem primeru  prostituiralo okrog temnih vogalov.

Svoboda govora in tiska je vrednota, za katero bi bila sama kako stoletje ali par desetletij nazaj pripravljena prestati marsikaj. Velikani so umirali ali životarili na obronkih kvazi življenja, obrobljenega z bodečo žico režima.  Skrivaj so se dobivali pogumni ljudje po kleteh in barakah in se silili v določene frekvence, da bi jih nekdo slišal. Nekateri so potrpežljivo čakali na oko kamere in zažareli s svojim sporočilom kot meteoriti v atmosferi, potem pa jih je pogoltnilo nekam v ozadje, za realne ali psihične rešetke. In ko je kazalo, da lahko naglas poveš, kar misliš, ko te niso več zaprli, če si iz objestnosti pljunil na sliko predsednika ali v lokalnem glasilu objavil svoje mnenje o tem in onem, smo se nasmihali; demokracija.

Dve poti obstajata za zatiranje koncepta: ena je frontalna, groba, z odprtimi kartami, druga pa hinavska. Prvi se reče prohibicija, drugi pa demokracija. Pri prvi točno vemo, o čem se sme in ne sme govorit. Govorjenje o stvareh, o katerih se ne sme govorit, ima posledice: socialno izobčenje, zaničevanje, nasprotovanje, grožnje, zapor, uničenje dobrega imena, nasilje s strani sistema. Druga pot je čisto nasprotje: govori se lahko o vsem. Vsakdo lahko govori o vsem. In ker vsakdo lahko govori o vsem, nenadoma nič ni več pomembno. Nikogar ne zaprejo, nič ne odmeva, nihče ne stoji za svojimi besedami, nihče za ceno svojih besed ni pripravljen zastaviti en deci mlačne vode. Množičnost je tista, ki krmili ponudbo. Ker je večina ljudi povprečne nadarjenosti, povprečnega zanimanja in povprečne odzivnosti, je logično, da v ponudbi izstopa - povprečje.

To je torej cena demokracije, našega veličastnega približka, če ne kar ekvivalenta, svobodi govora. Povprečnost, v najboljšem primeru. Niti za las dvignjen nivo, za dosego katerega bi bilo treba vložiti vsaj trohico truda. Ves čas enaka, siva povprečnost, sistem, v katerem ima vsako polpismeno tele pravico ustvarjati, kreirati mnenje ravno tako kot umetnik ali intelektualec vrhunskega kova. Pa ne samo to. Taisto tele se ima tudi pravico sklicevati na bogvekatero svoboščino, da je vsako stališče, ki njegovo teletavost razglasi za teletavost, nujno subjektivno. Da torej ne more in ne sme obstajati nekaj ali nekdo, ki bi rekel bobu bob in teletu tele. In seveda za svoje mukanje ni pripravljen prevzeti niti  za eno pomuljeno bilko odgovornosti.

Solženicina smo posthumno zadušili s popkornom.

 

Zapisal-a Marija v 24.08.2008 ob 01:20 pod Slovenija&svet

Treba je spoštovati človekovo pravico do lastnega mnenja, ne pa nujno tudi mnenja samega.

Živim za dan, ko bomo intelektualci uvedli razsvetljeno diktaturo.

komentar avtor v — 24.08.2008 @ 08:18

Ne vem sicer, kaj je zate povprečnost, vendar sklepam, da vidiš nadpovprečnost in lucidnost v vrhunskih intelektualcih, ki naj
razsvetlijo temo našega časa.
Demokracija je sistem, kjer načelno
lahko vsak izrazi sebe in naredi
nekaj za soljudi. Boljšega kot
je le-ta pač nimamo, zato je nesmiselno postavljati nek nov
sistem, ker izzveni v diktaturo.
Zgodovina nas uči, da so veliki
ljudje vedno imeli odlične ideje,
ki so bile močno pred časom in
jih ljudje niso sprejemali. Kasneje
so se izkazale za prvovrstne.
Kdor ima vrhunski um, ga ponavadi
zlorabi in povzroči velikansko
škodo človeštvu. Vsak bi bil rad
originalen in živel v nekem drugem
svetu, zato pa ne dela za ljudi
in splošen blagor. Individualizem,
ki se napaja z lastno samopašnostjo,
je rak rana vsake družbe.

komentar avtor eritrocitus — 24.08.2008 @ 08:51

Najprej nekaj besed o besedah. Te so pomemne. Demokracija je najbolj zlorabljena beseda današnjega časa. Demokracija pomeni, da interesi večine prevladajo interese manjšine.

Če bi na referendumu izglasovali prepoved nošenja rdečih kap, žvižganja v javnosti, žvečenja… (karikiram), bi se tega morali držati. Tako kot smo odobrili splošno prepoved kajenja. Odobritev sicer ni bila referendumska, pač pa je odločitev sprejela skupina ljudi, katerim smo na referendumu dali pooblastilo, da to smejo početi.

Stanju, kjer vsak lahko reče in naredi, kar se mu zljubi sereče anarho-liberalizem. Prohibicija je del demokracije, saj večina svoje sklepe implementira manjšini z neko vrsto prisile - jih prepove, iz česa sledi pojem prohibicija.

Kar je po mojem mnenju zgoraj mišljeno, pa napačno napisano je fundamentalizem in globalizacija. Oba sistema skrajno demokratična, le da je prvi dosegel vladavino večine s pranjem možganov preko ideoloških ciljev, drugi pa s pranjem možganov preko potrošništva.

Oba sistema sta v osnovi enaka: izrabljata prastare nagibe človeštva po prepotrebni predvidljivosti. Najprej so življenje osmišljali živalski bogovi, ki so se počasi reducirali do enega samega, spotoma se je pojavil še denar.

Ker pa ne ideološki ne ekonomski sistem človeku ne dajeta končnega odgovora se je pojavija filozofija, ki je bila zgodovinsko gledano zatirana s strani obeh sistemov. Nadpovprečni ljudje so bili vedno v funkciji prinašalcev svetlobe. Zelo dobra prispodoba je Platonova jama.

Anarho liberalizem je nekakšna slepa ulica komunizma, kjer se je razmišljalo, v kakšne svere lahko zaide človeška družba, pa so vse teorije dokončno podlegle globalizaciji. No ne vse, še par komunističnih režimov imamo na svetu, pa jih, zato ker niso nam podobni, označujemo za fundamentalistične.

komentar avtor maty — 24.08.2008 @ 09:41

haha super! :)

komentar avtor Dajana — 24.08.2008 @ 16:05

Yo, bežimo, tecimo, Dajanini komentarji gredo! Sestradani kot vedno. Dajanca, a ne boš nič policije klicala, ker se toliko grdih in besed pojavlja v zgornjih komentarjih? Šment, Dajana in demokracija se začneta na isto črko. Fan, nič čudnega, da je fse f kurcu…

komentar avtor Šupak Takur — 24.08.2008 @ 16:14

Zelo odlicen zapis!

Sama sem ne dolgo nazaj napisala aforizma o tem:

diktatura je imeti mnenje, ki ga ne smete povedati.

demokracija je imeti mnenje, ki ga nihce ne slisi, se manj uposteva.

komentar avtor neikka — 24.08.2008 @ 18:16

Marija

@v: meni se zdi spoštovanje kvaliteta, ki si jo je potrebno prislužiti, ne pa jo jemati kot same po sebi umevne. Zakone in človekove pravice tako upoštevam (če sem zgledna državljanka), ne nujno pa tudi spoštujem.

Na razsvetljeno diktaturo oz. sistem, ki bi bil boljši od trenutnega, bomo pa po moje še dolgo čakali. Predvsem moramo narediti nekaj korakov naprej v kolektivni zavesti, kjer se zaenkrat še bolj kobacamo po vseh štirih.

@eritrocitus: nadpovprečnost in lucidnost vidim v dejanjih, odnosih in stvaritvah, ki prinašajo nekaj novega, uporabnega, estetskega, sinergičnega. Nosilci takih dejanj so lahko kvečjemu tisti, ki jih delajo s polno zavestjo in za njimi tudi stojijo, pa če jim rečemo intelektualci ali kaj tretjega.

Strinjam se, da trenutno nimamo (vsaj eksperimentalno, na globalni ravni) izkušenj s kakim boljšim sistemom, kar seveda ne pomeni, da obstoječi ni slab. Res je tudi, da so tvorci idej vedno pred svojim časom in da prevelik ego ubija potenical. Vendar pa sem hotela opozoriti na žalostno dejstvo, da masovna poplava vseh možnih „idej“ ravno tako kot vsaka represija duši tiste originalne in napredne ideje, čeprav možnost izražanja vsega možnega kujemo v zvezde. In mislim, da ne gre samo za poplavo, ki pregazi kvaliteto, bojim se, da splošna klima vpliva tudi na tiste, ki so sposobni povprečje preseči, vendar se sčasoma (morda zaradi zagrenjenosti, ki je posledica neopaženosti, ali povsem preproste lenobe) prenehajo trudit.

@maty: hvala za pojasnilo v zvezi s pojmi. Priznam, da nisem ravno doma v tej terminologiji. Sama sem izraz demokracija uporabljala kot metaforo za svobodo govora (kot se to rado poudarja in nemara tudi zlorablja v medijih), izraz prohibicija pa kot metaforo za dobesedno prepoved nečesa, v tem primeru prav tako svobode govora. Seveda pa je tvoja definicija brez dvoma pravilnejša v neprenesenem pomenu.

Jaz sem govorila o svobodi izražanja in posledicah, ki jih ima ta ali oni režim za kvaliteto izražanja. Globalizacija in fundamentalizem po moje predstavljata širši okvir povedanega, kajti posegata tudi na področja človekovega delovanja, kjer ni nujno prisotno izražanje (idej). Tudi sicer ne morem povsem sprejeti teh dveh izrazov, globalizacijo še mogoče, saj je res nujno, da izpovprečenje vsega vodi v enakost vsega, strinjam se torej s kulturnim vidikom globalizacije, vendar je tu tudi gospodarski vidik, ki neposredno ni povezan s svobodo izražanja oz. tistim, čemer sem rekla „demokracija“. Morda se je zdaj ali že pred časom ta povezava res vzpostavila (monopolisti preferirajo masovno čebljanje, kjer se s težavo najde kak biserček, ker so tako manj na udaru kritik in bolj stabilni, torej podpirajo, tudi gmotno, vsakršno smetenje, da se le v njem izgubijo uporabne informacije), vendar je na začetku še ni bilo.

Tistemu drugemu, kar ne vsebuje svobode govora kot same po sebi umevne, ne bi mogla reči fundamentalizem. Kvečjemu je fundamentalizem podmnožica tega drugega. Lahko imamo opravka s povsem „navadno“ vladavino nekaterih posameznikov, ki večino drži v primežu s strahom in grožnjami, večina nima opravnih možganov z ideološkimi cilji, je pa preveč prestrašena, da bi bila sposobna izvesti spremembo.

Ko govorim o svobodi govora in pravim, da lahko rečemo karkoli, je ta karkoli seveda omejen. Človek, ki dostopa do raznih top secret podatkov in jih bo iz globokega grla spravljal nekam, kamor po mnenju nekaterih z močjo ne spadajo, bo za vrat hitro dobil može v ledrastih plaščih, v kateremkoli režimu. Zato se meni zdi omenjeni anarho liberalizem čista utopija (razen seveda v malih zaprtih skupnostih, vendar to ni ekvivaletno merilo). Maneverski prostor tega karkoli v trenutnem času je malo fleksibilnejši kot nekoč, v zameno pa napackan z vsem možnim sranjem.

@neikka: ja, tako, z drugimi besedami.

komentar avtor Marija — 25.08.2008 @ 01:50

Mary, super napisano!
Žalostno toda resnično. (Metallica - nekdo me je prisilil, da sem tole dodala.) ;)

komentar avtor Ducky — 25.08.2008 @ 21:31

LanChil(o)e

biseri bi ne bili biseri, če bi do njih ne bilo težko priti.

komentar avtor LanChil(o)e — 26.08.2008 @ 19:39

Pomoje je dokaj previsoka.

komentar avtor Luka — 29.08.2008 @ 21:59

strojnik

Demokracija je bistveno preveč hvaljena. Še vedno je to sistem, kjer dva tepca zlahka preglasujeta enega pametnega… :(

komentar avtor strojnik — 31.08.2008 @ 12:07

Marija

@Ducky: hvala, nihče me ni prislil. ;-)

@Lan: baje res.

@strojnik: ja, z enim stavkom si povedal isto kot jaz s celim postom.

komentar avtor Marija — 2.09.2008 @ 02:13

Many forms of Government have been tried and will be tried in this world of sin and woe. No one pretends that democracy is perfect or all-wise. Indeed, it has been said that democracy is the worst form of government except all those other forms that have been tried from time to time.
– Winston Churchill

komentar avtor Primoz — 2.09.2008 @ 10:47

Komentiraj

Kategorije

Kdaj točno?!

Avgust 2008
P T S Č P S N
« Jul   Sep »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Arhiv

Oglasna sporočila